Far Cry 5
Jeśli znasz założenie Far Cry – idei armii jednoosobowej, która przyjmuje przytłaczające siły wroga w dużym, nieprzewidywalnym otoczeniu – to wiesz dokładnie, co czuje Far Cry 5. Zaangażujesz się w różne style ofensywnego konfliktu; próbować oswoić dzikie, naturalne środowisko na swoją korzyść; i powoli buduj w tle opór partyzanckich. Jednak po piątym wpisie do głównego nurtu, formuła serii została poddana bardzo pozytywnym zmianom, które sprawiają, że jej podstawowy haczyk eksplorowania i angażowania ze zmiennym ustawieniem staje się bardziej swobodny i przyjemny. Pozwala w pełni cieszyć się widokami i działalnością swojego pięknego i interesującego otwartego świata bez zbyt wielu rozpraszających rozrywek.
Największą zmianą jest to, że seria jest nareszcie pewna siebie, by postawić cię na własnemu progresowi. Po krótkiej orientacji cały region Hope County, Montana USA jest natychmiast otwarty do eksploracji. Trzy zastraszająco duże regiony otaczają twój punkt wyjścia, a otrzymujesz tylko delikatną sugestię dobrego pierwszego celu. Moment, w którym pokazane są wszystkie równie dostępne możliwości, a najdalsze zakątki mapy wydają się wyzwalające – możesz nawet zostać okaleczony przez wybór, a to jest dobry problem.
Aby dołączyć do tej decyzji, Far Cry 5 radzi sobie teraz z postępem historii w bardziej swobodny sposób. Celem każdego z trzech regionów jest zdobycie wystarczającej liczby punktów oporu, aby osiągnąć trzy kamienie milowe, a następnie odbyć trzy spotkania z trzema porucznikami kultu Bramy Edenu, z ostatecznym celem dotarcia do ich przywódcy, Josepha Seeda, „Ojca”. Każda z tych osób ma inny aspekt grupy bogobojnych, ale ich rola w opowieści ostatecznie nie jest tak interesująca, jak mogłoby się wydawać, pomimo możliwości Far Cry’ego 5 do kontrowersyjnej i politycznie naładowanej narracji. Zdobywanie punktów oporu – abstrakcyjne wskazanie rosnącej opozycji do Bramy Edenu – można osiągnąć na wiele różnych sposobów. Ukończenie misji fabularnych i misji pobocznych dla członków ruchu oporu jest najbardziej skutecznym sposobem, aby to zrobić, ale możesz także osiągnąć swój cel, wykonując mniejsze zadania, które możesz natknąć podczas podróży przez hrabstwo: ratowanie cywili w losowych spotkaniach, znalezienie i niszczenie kultowych struktur lub pojazdów zaopatrzeniowych, a także uwalnianie okupowanych związków, zajętych jako kultowe placówki.
Mechanicznie jest to świetny, przyjazny dla gracza system, który nagradza Cię bez względu na to, jakie działania podejmujesz lub których unikasz. Ale powód, dla którego czuje się tak dobrze w wykonaniu, wynika przede wszystkim ze zmiany sposobu odkrywania tych możliwości. Z wyjątkiem lokalizacji obszaru centralnego każdego regionu i miejsca pobytu Specjalistów (wspierające postaci, które zapewniają unikalne umiejętności), na mapie świata nie zaznaczono żadnych punktów szczególnych, a tradycyjna gra Far Cry (i gra Ubisoft) znajduje i Skalowanie kluczowych struktur do wypełnienia świata ikonami zostało usunięte.
Odkrywanie ciekawych miejsc można osiągnąć na kilka sposobów. Fizyczne potknięcie się o znaczący obszar spowoduje zaznaczenie go na mapie. Aktywnie patrząc na znaki drogowe dzikich zwierząt, informujesz o faunie w tym regionie. Znajdowanie notatek, map i czasopism znajdujących się w domach i innych budynkach może wskazywać na wiele różnych rzeczy, w tym na Sterty wstępne, które polegają na rozwiązywaniu zagadkowych zagadek środowiskowych, które mogą prowadzić do pieniędzy i sprzętu. Po prostu spotkanie z cywilem może dać ci możliwość porozmawiania z nimi o najnowszym słowie na temat winorośli o placówce, pobocznym zadaniu, a nawet o lokalizacji dawcy opowieści.
Wszystkie te elementy wspaniale ze sobą współgrają, tworząc styl o większej progresji, który wydaje się być w większości organiczny. Rozpocząłem grę, wiedząc, że będę stosował taktykę skradania się, więc natychmiast ruszyłem w kierunku określonej lokalizacji Specjalisty, który uzupełniłby ten styl gry. Po drodze natknąłem się na cywilnego prowadzącego w dół drogi na muszce. Po tym, jak go uratowałem, opowiedział mi o pobliskiej farmie dyni, która została zajęta przez Bramę Edenu. Jako miłośnik warzyw, moim osobistym obowiązkiem stało się uwolnienie uciskanych kabaczek od ich porywaczy. Zdarzyło mi się znaleźć mapę oznaczającą miejsca połowu ryb, podczas gdy skradałem się wokół kompleksu, a kiedy uwolniłem gospodarstwo, jeden z rolników, których uwolniłem, rzucił mnie na burtę, by złożyć misję poboczną. Podczas gdy początkowy obszar otwartego świata może cię okaleczyć, system odkrywania podaje różne opcje w małych dawkach, zachęcając cię do podążania i odkrywania małych rozproszeń, które możesz znaleźć z prawdziwą ciekawością, w przeciwieństwie do tego, że był jednym z tuzin ikon, które wybrałeś dowolnie, gdy patrzyły na ciebie z minimapy.