Uncharted 4: A Thief’s End
„Otrzymujemy należną nagrodę za nasze czyny”. Czyta napis na artefakcie odkrytym we wczesnych godzinach gry Uncharted 4: A Thief’s End. Jest to fragment z Biblii, wypowiedziany przez świętego Dismasa, człowieka ukrzyżowanego w tym samym dniu co Jezus. Spędził lata okradając i mordując niewinnych ludzi, zanim został skazany na śmierć za swoje zbrodnie. A z tymi ostatnimi słowami Objawienia Dismas zyskał tytuł Penitent Thief.
Ta anegdota nadaje ton mocnej grze o stracie, zdradzie, żalu i odkupieniu. Zarówno w swoich doniosłych scenach, jak i w intymnych, osobistych chwilach, Uncharted 4 napędza narrację z rzadkim zrozumieniem jego postaci, świata i rozgrywki, łącząc je ze sobą. To oszałamiająca kombinacja różnych części. To zapierający dech w piersiach cud gry.
W tym momencie programista Naughty Dog poprowadził nas po całym świecie w poszukiwaniu słynnych skarbów z równie znanych legend: odkryliśmy El Dorado w dżungli amazońskiej, znaleźliśmy Kamień Cintamani głęboko w Himalajach i weszliśmy do Iramu z filarów , miasto o smagłej gęstwinie z własną religijną historią. W grze Uncharted 4 znajdujemy jednak protagonistę Nathana Drake’a prowadzącego spokojne życie z niezależną dziennikarką Eleną Fisher, która jest jego żoną. Mieszkają w Nowym Orleanie. Mają dom z trzema sypialniami. Razem grają w gry wideo.
Ale wszystko to zmienia się wraz z powrotem starszego brata Nathana, Sama, którego uznano za zmarłego na 15 lat. Nie tylko żyje i ma się dobrze, ale wpada w przestępców i potrzebuje pomocy w spłacie długów. Ma także wiodącą rolę w jednym z największych skarbów historii: łupem pirata Henry’ego Avery’ego, którego bracia poszukiwali od wczesnych lat poszukiwań skarbów. Teraz, gdy Nathan wyłączył się ze spokojnego życia, ruszyli w pościg za ich nieuchwytnym białym wielorybem.
Przybycie Sama nie tylko wzmaga udomowienie Nathana, ale także komplikuje jego życie emocjonalne. Uncharted 4 daje nam wgląd w jego przeszłość i sposób, w jaki ukształtowała jego psychikę: jak gardzi autorytetem; jak używa humoru jako tarczy; jak dawno temu zaakceptował przemoc jako usprawiedliwiony środek do celu. Uncharted 4 opowiada tę historię z uczuciem, pokazując specjalistyczną uwagę na szczegółach w sposobie, w jaki głos Nathana słabnie, gdy dyskutuje o jego dzieciństwie, lub jak gapi się na Elenę, kiedy nie patrzy. Te szczegóły są boleśnie ludzkie. Wprowadzają postaci w życie.
To zniuansowane podejście do osobowości Nathana znajduje odzwierciedlenie również w rozgrywce w Uncharted 4. Podobnie jak w poprzednich tytułach, Uncharted 4 obraca się wokół walki trzeciej osoby, wspinaczki i rozwiązywania zagadek. Ale w przeciwieństwie do swoich poprzedników, ta gra często pozwala ci przemycić przeszłych żołnierzy wroga, nie wyrządzając żadnej szkody. Jest to wyraźny wpływ z The Last of Us, mroczniejszego wystąpienia programisty Naughty Dog przy przygodach trzeciej osoby. Niewidzialność wymaga cierpliwego, wymiernego podejścia – ale wciąga w ideę bardziej zarezerwowanego Nathana. Akcje Uncharted 4 przepływają bezproblemowo wraz z narracją. Jest to płynne, wiarygodne doświadczenie, gdy wszystko się zgadza.
Występują drobne problemy mechaniczne: mechanik przykrywający może wysłać cię na niewłaściwą przeszkodę lub mur w trakcie strzelaniny, a rzadko kiedy Nathan złapie niewłaściwą półkę podczas wspinaczki. Ale te spostrzeżenia zmywają się w ramach wielkiego planu rzeczy. Zawsze jest coś niesamowitego za rogiem, by wymazać chwilową irytację.
Akcje Uncharted 4 przepływają płynnie wraz z narracją.
Gra pożycza także od The Last of Us pod względem struktury. Podobnie jak jego kuzyn, Uncharted 4 oferuje bardziej otwarte podejście z dużą ilością projektu poziomu. Są małe piaskownice, w których wspinasz się na wieże, uczysz się układu, zaznaczasz wrogów i decydujesz się przez nie walczyć lub omijasz grupę w interesie spokojnej ucieczki. Te obszary mogłyby zaszkodzić tempu mniejszej gry, ale Uncharted 4 utrzymuje napięcie przy życiu nawet w obliczonych momentach, przechodząc od otwartych obszarów do sekwencji akcji bez zatrzymywania impetu.
Mówiąc o: Uncharted 4’s set-pieces są najlepsze w tej serii i należą do najlepiej skoordynowanych akrobacji w medium. W Toskanii dochodzi do napadu. Jest akrobatyczna ucieczka wzdłuż klifów Szkocji. Pościg na ruchliwym rynku i otwiera się na pola uprawne, przeskakując między ciężarówkami, przesuwając się przez błoto i rozbijając szałas na terenach Madagaskaru. Kiedy myślisz, że Uncharted 4 może osiągnąć stały rytm, rzuca ci coś nowego z dużą prędkością i niesamowitą mocą.