Final Fantasy XII #3
Podobnie jak w walce, system licencji wprowadza pewne kompromisy. Dobrą wiadomością jest to, że zawiłości tego systemu są o wiele bardziej interesujące niż irytujące i dają motywację do walki prawie ze wszystkim, co napotkasz, nawet najsłabszymi stworami, które ledwie warte są punktów doświadczenia. Złe wieści mogą sprawić, że zaczniesz się zastanawiać nad „najlepszym” sposobem odblokowania licencji dla każdej postaci, a ponieważ tablica rejestracyjna jest taka sama dla każdej postaci, oznacza to, że każda postać jest taka sama, i od Ciebie zależy wyłącznie określenie różnic i specjalizacji. Może to nie zaskoczyć tych, którzy przez jakiś czas dotrzymywali kroku Final Fantasy, ponieważ ostatnie raty w serii zrobiły to wszystko. Ale nadal wydaje się dziwne, że Basch, kapitan gwardii Dalmascan, z natury nie jest lepszy w walce na miecze niż świński ogon. W rzeczywistości możesz zmienić Bascha w czystego uzdrowiciela / magicznego użytkownika, jednocześnie rozwijając Penelo jako swojego najtwardszego wojownika. Ten otwarty system dodaje do Final Fantasy XII wyrafinowanie i odtwarza wartość, ale pewien rodzaj „autolevel” prawdopodobnie byłby dobrym rozwiązaniem.
Final Fantasy XII to seria dedykowanych fanów serialu z licznymi odniesieniami do poprzednich rund i mnóstwem trudnych bitew. Nawet jeśli czujesz się dobrze, że twoje postacie działają jak dobrze naoliwiona maszyna dzięki systemowi gambitów, nadal będziesz musiał spędzić sporo czasu, robiąc wszystko, aby je wyrównać, zdobywając wystarczającą liczbę punktów licencyjnych kupić ważne aktualizacje dla wszystkich. Zarabianie pieniędzy w grze również nie jest proste. W niewielkim ruchu w kierunku większego realizmu, większość wrogów, z którymi walczycie, nie ma w rzeczywistości żadnych pieniędzy, ale zrzucają towary handlowe, które następnie można sprzedać w zamian. Kradzież od wrogów może dać ci więcej tych cennych przedmiotów, aw trakcie gry będziesz musiał stawić czoła wielu trudnym decyzjom, które bronie, zbroje i czary kupić, a nie kupić. Jest to zasługą gry, ponieważ wybór postaci, która dostanie najlepszą broń lub najlepszy pancerz, jest bardziej interesujący niż wyłapanie wszystkiego najlepszego sprzętu w każdym nowym mieście, które odwiedzasz. I pamiętaj: będziesz potrzebować również niezbędnych licencji na te aktualizacje.
Odkrywanie, walczenie, obserwowanie historii i zarządzanie swoimi postaciami za pomocą gambitów i systemów licencji to miejsce, w którym spędzasz większość czasu z Final Fantasy XII i jest w tym dużo. Spodziewaj się, że po raz pierwszy przetrwasz dobre 40 lub więcej godzin, a do tego wiele ukrytych i opcjonalnych obszarów do zbadania, misje łowców nagród, specjalne nagrody za odblokowanie i wiele więcej. Gra zawiera nawet zaskakująco dobrze zrobiony bestiariusz, który dostarcza żywiołowych uwag na temat setek różnych stworzeń i wrogów, których napotkasz. Ogólnie rzecz biorąc, świat Ivalice wydaje się dość duży, zwłaszcza, że tak wiele przemierzasz pieszo. W tej grze jest dużo prostego biegu, ale ponieważ wizualizacje są tak imponujące, całe zwiedzanie jest częścią zabawy.
Styl gry Final Fantasy XII jest inny niż w poprzednich grach z serii, ale długoletni fani gier RPG Square będą pamiętać, że ma wyraźne podobieństwo do niezapomnianego wyglądu Vagrant Story z 2000 roku. W rzeczywistości, Final Fantasy XII zapożycza nie tylko styl wizualny, ale także niektóre dźwięki z tej gry, a rezultaty są naprawdę imponujące. Postaci z gry przedstawiają prawdziwie realistyczne emocje podczas scen przerywnikowych, aż po bardzo subtelne zmiany ekspresji i użycie języka ciała. I pomysłowe postacie i sceneria Ivalice sprawiają, że ekscytujące jest wchodzenie w każdy nowy obszar gry. Zobaczysz kilka obiektów, które po prostu pojawią się w otoczeniu podczas ich eksploracji, ale nie ma zbyt wielu innych ostrych krawędzi w grze. To nie jest cud techniki, który był w Final Fantasy X w tamtych czasach, ale w każdym razie jest to kolejna wspaniała gra z serii, która prawdopodobnie ma najlepszy styl w każdej grze Final Fantasy.
Pięknie skomponowana ścieżka dźwiękowa towarzyszy każdej chwili i choć wciąż wykorzystuje syntezowane instrumenty, takie jak stare gry Final Fantasy, brzmi fantastycznie. Znajdują się w nim znajome motywy, a także mnóstwo oryginalnych kompozycji, które bardzo dobrze pasują do nastroju i scenerii. Istotnie, jedną z pozostałych zalet tego, jak gra przebiega bezproblemowo w środowisku, jest to, że nie utkniesz, słuchając tego samego tematu bitewnego w całym tekście. Final Fantasy XII oferuje wsparcie dla wyświetlaczy panoramicznych i konfiguracji dźwięku przestrzennego, a generalnie wygląda i brzmi nadzwyczaj dobrze nawet według dzisiejszych standardów.
Na uwagę zasługuje również jakość gry aktorskiej. Nie każdy spektakl jest spektakularny, ale aktorzy głosowi głównych bohaterów doskonale pasują i dobrze prezentują swoje linie. Nie ma wielu rozpoznawalnych aktorów w grze (nie licząc Simona Templemana, który wyśmiewa Kaina z serii Legacy of Kain), ale ta obsada wykonuje świetną robotę pomagając wcielić w życie postacie z gry. Zwróć uwagę, że Final Fantasy XII nie jest w pełni dźwięczny, ponieważ większość rozmów z mieszkańcami odbywa się w tekście. Jeśli wystąpią drobne problemy z prezentacją, to że synchronizacja ust bohatera nie pasuje do angielskiego dialogu, a napisy często nie pasują do mowy w scenach przerywnikowych, ale te problemy są łatwe do zignorowania.
Final Fantasy XII już dawno nadejdzie i to pokazuje. Na szczęście cały czas w rozwoju nie pogorszyło jakości prezentacji gry, i pomimo tego, że wiele setek osób musiało pracować nad tą grą przez wszystkie te lata, efekt końcowy jest bardziej spójną grą niż jej poprzednicy z seria era grafiki 3D. Nadal istnieje rozdźwięk między tym, co dzieje się podczas rozgrywki, a tym, co dzieje się podczas scen przerywnikowych, ale dzięki integracji walki i eksploracji, Final Fantasy podszedł o krok bliżej do bycia bardziej wciągającym niż wcześniej. Podczas gdy Final Fantasy XII ma trochę swobody w konwencjach serii, to ściśle trzyma się większości dobrych, dostarczając kolejne niezapomniane i wysoce zalecane doświadczenie w tym procesie.