Scarface: The World Is Yours
Hej, pamiętasz Scarface? Co powiesz na to zakończenie, gdy Tony Montana zaatakuje armię bandytów ze swoim „małym przyjacielem” i uda mu się zabić większość z nich … z wyjątkiem faceta, który skrada się od tyłu z dwulufową strzelbą? Chyba nie widział, że nadchodzi. Szkoda, że nie zostawili go otwartego na kontynuację, ponieważ ciągłe przygody Tony’ego Montany prawdopodobnie byłyby całkiem fajne.
Lekkie wariacje na temat tej rozmowy prawdopodobnie zdarzyły się tysiące razy od czasu wydania Scarface w 1983 roku, w którym Al Pacino stał się twardym, rozmawiającym, obiecującym zbrodniarzem, który zarabia fortunę na handlu kokainą w Miami, tylko po to, by stracić wszystko, biorąc oderwał wzrok od piłki i stał się zbyt skupiony na tym, jak dostać się do własnych zasobów. Dzięki sile magii gier, Sierra i Radical Entertainment połączyły siły, aby odpowiedzieć na pytanie: co by się stało z Montana, gdyby uciekł z rezydencji? A co z jego imperium? Odpowiedzią na to pytanie jest to, że stracił wszystko i musiał wykonać wiele zadań podobnych do Grand Theft Auto, aby go odzyskać.
Przepisanie zakończenia na film, aby można było usprawiedliwić kontynuację, jest trudną do przełknięcia pigułką, zwłaszcza gdy mamy do czynienia z zakończeniem tak pamiętnym jak w Scarface. Jest prawdopodobne, że niektórzy fani filmu nigdy nie będą w stanie pokonać tego garbu i pogardzać grą za istniejący w pierwszej kolejności. Ale jeśli poradzisz sobie z tą koncepcją – przejmiesz kontrolę nad Montaną krótko po linii „przywitaj się z moim małym przyjacielem” i sam zorganizuj jego ucieczkę – znajdziesz przygnębioną i krwawą przygodę, która będzie następna nic z postaciami. W filmie zobaczyłeś, jak Tony Montana rośnie z prostego uchodźcy do króla świata koksu. W grze szok związany z utratą imperium powoduje, że Tony oczyszcza swój czyn i znika z yayo, aby mógł zacząć zajmować się ponownie. Wtedy w zasadzie zabijasz wszystkich, którzy cię skrzywdzili, a wszyscy mówią o potrzebie posiadania piłek. Całe doświadczenie wydaje się płaskie i często świadome. To tak, jakby twórcy gry oglądali film, wybrali kilka popularnych słów, które Tony Montana powiedziałby (kogut-płoć, bale, f ***, chico i coño), a następnie przystąpili do pisania dialogów, które wykorzystują te słowa tak często, jak to możliwe.
To może nie wydawać się strasznie prawdziwe duchowi filmu, ale jako gra, Scarface działa. Otrzymujesz otwarte miasto Miami, aby jeździć po okolicy, chociaż będziesz prowadzić interesy tylko w jednej części miasta. Zaczynasz w Małej Hawanie, a twoim celem jest odzyskanie tej części miasta, aby móc sprzedawać kokainę słabnącą przez innych dealerów, którzy wzrosli podczas twojej trzymiesięcznej nieobecności. Odzyskasz ulice, idąc na wojnę z gangami, które zamieszkały w różnych częściach okolicy. Te gangi są oznaczone przez czaszkę na twojej mapie, a Twoim zadaniem jest zwinąć się w stronę zbirów, otworzyć ogień i nie przestawać strzelać, dopóki wszyscy nie zginą. Będziesz także potrzebował kupować firmy w każdej części miasta, głównie po to, abyś mógł ich używać jako frontów narkotykowych, i nie będziesz w stanie rozwinąć tej historii, jeśli tego nie zrobisz. Ale nie możesz po prostu wejść i kupić każdej firmy od razu. Właściciele firm mają określone zadania, które należy wykonać przed ich sprzedażą. Oznacza to, że musisz przejść misję. Niektóre misje mają sens i pasują do czegoś, co zrobi Tony Montana, na przykład do obrony restauracji przed napastnikami. Innym jest pilnowanie łodzi motorowej z ustalonej pozycji na helikopterze, podczas gdy próbuje znaleźć płetwy rekina, aby zrobić zupę z płetwy rekina na wesele w innej restauracji. Nieco głupkowate misje konspirują, aby cała gra była niespójna i niepoważna.
Oprócz głównego procesu wypełniania misji i kupowania firm przodujących, jest bardziej otwarty cel zarabiania pieniędzy i budowania reputacji. Masz poziom reputacji, który rośnie z wielu różnych powodów, w tym z wypełniania misji, i nie będziesz w stanie wykonać niektórych misji, chyba że twoja reputacja jest na pewnym poziomie. Jeśli potrzebujesz dużo pracy, może to oznaczać, że będziesz chodził kilka godzin bez rozwijania historii, ponieważ musisz zarabiać pieniądze na zakup śmieci dla swojej posiadłości, co podnosi twoją reputację, a także daje ci dostęp do głupich nazwisk „pimp my funkcja rezydencji.
Możesz też po prostu przejść do czegoś, co wydaje się być nieskończoną liczbą pobocznych misji, aby pomóc dostawcom koksu, zazwyczaj broniąc ich przed atakującymi przez minutę lub dwie. Gdy to zrobisz, możesz uzyskać połączenie z dostawcami i kupić kokainę. Gramy można załatwić samodzielnie dla dealerów ulicznych lub poprzez frontowe firmy, chociaż sprzedawcy uliczni zwykle dają więcej pieniędzy na swój produkt. W miarę przesuwania się łańcucha pokarmowego i przejmowania całych dzielnic uzyskujesz dostęp do magazynów zaopatrzenia. W tym momencie możesz zacząć kupować za kilogram i przechowywać te tłuste klucze proszku w swoim magazynie. Kiedy już zgromadzisz trochę koksu, możesz przejść do misji dystrybucyjnej, która prowadzi Cię do różnych przednich firm, rzekomo po dostarczenie zebranej koksu. Ale wszystko, co naprawdę robisz, to jeździć po boksach, które dają ci pieniądze. Podczas tego procesu gangi pojawią się i spróbują zaatakować lub wykupić czołowe firmy, ale nigdy nie były zbyt trudne do rozwiązania. Zakończenie dystrybucji to świetny sposób na zarobienie dużej ilości gotówki … brudnej gotówki.
Gra śledzi dwie różne kwoty pieniędzy. Twoja gotówka w kasie jest traktowana jako brudne pieniądze, a kiedy umrzesz, tracisz wszystkie gramy i brudne pieniądze na twojej osobie. Jedynym sposobem na ochronę pieniędzy jest udanie się do banku i wypranie go, co pozwala również na zapisanie gry. Jednak proces prania nie jest automatyczny. Ilekroć idziesz, by zdeponować gotówkę, pojawia się wskaźnik w kształcie huśtawki golfa z różnymi wartościami procentowymi. Odsetek ten określa, jaką część oszczędności poniesie bank w celu oczyszczenia przepływu gotówki. Musisz przytrzymać przycisk, aby uruchomić miernik i ruszyć, gdy osiągnie strefę sukcesu na końcu, aby uzyskać najniższą stawkę. Ten sam licznik pojawia się w całej grze i jest używany do zastraszania gangów, szybkiej rozmowy przez policję, sprzedawania gramów koksu dealerom, a nawet rozbrajania bomb. To sprytny system, który sprawia, że czujesz się tak, jakbyś naprawdę pracował nad tymi zadaniami, a nie po prostu naciskasz przycisk, choć nie jest to zbyt trudne, a rzadko się to nie uda, gdy tylko go opanujesz. Istnieją również dwa inne czynniki, które wpływają na niektóre z tych liczników. Twoje upały w lokalnych gangach mają wpływ na to, ile pieniędzy dostaniesz za sprzedaż koksu dystrybutorom. Twoje upał z policją ma wpływ na procentowy udział banków w praniu pieniędzy. Możesz zapłacić któremuś z nich łapówką, choć najlepszym sposobem na poradzenie sobie z policją jest nie przyciąganie ich uwagi w pierwszej kolejności.
Jedną z najbardziej ekscytujących części jakiejkolwiek gry typu Grand Theft Auto-style jest możliwość wyjścia na środek ulicy, uzbrojenia się w zęby i rozpoczęcia szaleństwa. Scarface nie pozwala ci tego zrobić, ponieważ nie tylko nie możesz pociągnąć za spust podczas wskazywania cywila (gra lubi powtarzać wiersz „Nie potrzebuję tego w moim życiu” z filmu, próbujesz wysadzić niewinnych ludzi), ale nie możesz też przedłużyć się z policją. Kiedy robisz brud w widoczny sposób, na przykład strzelając z gangów na ulicach lub nawet trafiając w wiele wypadków, miernik zaczyna powoli się zapełniać. Jeśli stanie się pełny, policja pojawi się na scenie. Jeśli nie zobaczą cię strzelając, możesz odłożyć pistolet i słodko mówić prawu, by odszedł. Lub może po prostu musisz uciec. Miernik staje się stoperem, który powoli spływa, a ty absolutnie musisz uciec od policji w szybkim samochodzie. Jeśli nie uciekniesz przed upływem czasu, gra głośno oznajmi „jesteś oszalała”, a strzały rozbrzmiewają znikąd, zabijając cię niemal natychmiast. Wygląda na to, że nie ma sposobu na wyjście z tej sytuacji. Naprawdę jesteś „f *** ed.” To ciekawe, że ktoś próbował wymyślić nowy sposób na radzenie sobie z policją w klanie Grand Theft Auto, ale ta metoda nie jest wcale zabawna.
To naprawdę dotyczy dużej części gry. Większość misji nie jest zbyt zabawna, chociaż przynajmniej strzelanie z broni jest dobrze i zaskakująco krwawe. Komiczne, przypominające Mortal Kombat strumienie krwi z niemal każdej strzelonej osoby, zwłaszcza jeśli ktoś zdmuchnie czyjąś głowę. Możesz zablokować i celować w wrogów, a następnie użyć prawego drążka analogowego, aby udoskonalić cel dla strzałów w głowę i tak dalej. Ale gdy zaczniesz zdobywać AK-47 i inne bronie o dużej mocy, zablokowanie się wydaje się stratą czasu. Możesz po prostu celować w wysokość głowy, przytrzymać spust i przemierzać rząd wrogów, aby natychmiast je wytrzeć. Dodatkowo strzelanie bez blokowania jest skuteczniejszym sposobem na zarabianie „piłek”, co jest wskaźnikiem wściekłości. Kiedy twój wskaźnik piłki jest pełny, możesz przejść do trybu wściekłości, który zajmuje trochę miejsca w grze. W trybie wściekłości autouzupełniacie wrogów, co czyni ich niezwykle łatwym do zabicia. Ponadto każde zabicie powoduje, że odzyskujesz część swojego zdrowia, dzięki czemu jest to przydatna funkcja.
Po stronie wizualnej, Scarface wygląda ostro na Xboksie dzięki obsłudze 720p, choć gra toczy się w dół, gdy na ekranie pojawia się średnia akcja. Wydaje się, że wersja na PlayStation 2 działa z ustawioną prędkością i liczbą klatek na sekundę, ale również nie wygląda tak ostro. Wersja PS2 obsługuje skanowanie progresywne, ale gra wygląda lepiej, jeśli jej nie włączysz. Wydaje się, że wszystkie włączone skanowanie progresywne powoduje rozmycie grafiki. Jeśli chodzi o wygląd gry, to przydaje się ona do stworzenia wiarygodnego Miami z lat 80. i okolicznych wysp.
Audio strona gry jest wszędzie. Podczas gdy pierwszy kredyt w grze może powiedzieć „Al Pacino” na ekranie, jest tak dlatego, że postać wygląda jak oryginalny Tony Montana. Ostatecznym kredytem jest jednak zasługa aktora grającego główną rolę, robiącego najlepsze wrażenie Tony Montana. Jest całkiem niezły, i podobnie jak w filmie, większość jego linii jest całkowicie wypełniona przekleństwami. A ponieważ film powrócił, gdy był nowy, może to być jedna z najbardziej rzucających się w oczy gier. Reszta głosów jest pełna dość dużych nazwisk, które niekoniecznie brzmią jak nazwy, których chcesz w grze Scarface, takich jak Bam Margera i Jason Mewes. W przeważającej części głosy są w porządku, chociaż postać Mewes (Jay of Jay i Silent Bob fame) gra okrzyki „umrzyj, gruby tyłek, umrzyj!” w jednym punkcie. Kto pomyślał, że praca w dość niejasnym referencji Mallratsa była dobrym pomysłem? Tony Montana nie jest nawet gruby! Reszta efektów dźwiękowych jest taka, jak można się spodziewać. Występują dobre efekty wystrzału, a silniki są przyzwoite. Gra dobrze wykorzystuje ustawienia dźwięku przestrzennego, zwłaszcza na Xboksie. Ścieżka dźwiękowa jest dość długa i zawiera utwory z tego samego filmu, a także sporo nowszych utworów z takich zespołów, jak LL Cool J i Cypress Hill, choć większość z nich nie jest zbyt skuteczna w ustawianiu odpowiedniego nastroju i przy domyślnych ustawieniach muzyki. jest zwykle nieco zbyt głośny, zagłuszając ważne efekty dźwiękowe lub mowę postaci.
Ogólnie rzecz biorąc, Scarface: The World Is Yours jest bardziej ofiarą złych wyborów projektowych niż jakiekolwiek poważne problemy techniczne. Twórcy zrealizowali zadanie przywrócenia do życia Tony’ego Montany. Ale skupiając się na elementach rozgrywki, które chciałbyś mieć w grze na otwartym terenie i kładąc je bardziej na nijaki projekt misyjny oraz wszystkie nudne zadania poboczne, które musisz zrobić, aby zdobyć reputację, Scarface robi nie zagra w swoich potencjalnych mocnych stronach. Efektem końcowym jest gra funkcjonalna, która prezentuje ciekawe założenie, ale pod spodem znajdziesz całkowicie nieinteresującą grę.