Quake
Po wygenerowaniu większego szumu niż jakakolwiek nie wydana gra w historii, Quake jest już dostępny. I spełnia obietnicę, wielki czas. Bez żadnych kompromisów, bez wymówek i bez byka, Quake dostarcza gwałtowny przypływ adrenaliny, który zaczyna się w momencie, gdy postawisz stopę w ciemnych korytarzach.
Jeśli brzmi to tak, jakbym spieszył się z tej gry, jestem. Quake to arcydzieło na każdym poziomie, z jego złowieszczą atmosferą, jedwabiście gładką animacją, niesamowicie dobrze zrównoważoną rozgrywką i projektowaniem poziomów oraz niezrównaną ścieżką dźwiękową. Po raz kolejny zespół z id Software stworzył bezinteresowną, niezwykle gwałtowną gorefę, która z pewnością stanie się nowym polem walki dla pojedynczych i wieloosobowych bojowników na całym świecie.
Nowa rozgrywka, nowe kontrole
Najważniejszą różnicą między Quake’em a aktualnie prowadzonymi grami akcji w pierwszej osobie jest to, że jest osadzony w prawdziwym świecie trójwymiarowym. W porównaniu do innych tytułów, wrogowie i przedmioty Quake’a mają dla nich zupełnie nowy poziom głębi – możesz oglądać dowolny element gry pod dowolnym kątem, z konsekwentnie gładkimi i realistycznymi efektami. Architektura poziomów jest znacznie bardziej wyrafinowana niż w konkurencyjnych tytułach; podobnie jak animacje w czasie rzeczywistym, które obejmują takie efekty, jak cząstki eksplozji lecące w każdym kierunku i ogromne, przypominające kolce obiekty strzelające z ukrytych przedziałów. Prawdziwe środowisko trójwymiarowe pozwala również na zupełnie nowe strategie ataku, takie jak odbijanie granatu od ściany, aby wysadzić przeciwnika skaczącego za rogiem.
W grze Quake możesz atakować (lub być atakowanym) z niemal dowolnego kąta lub wysokości. Ale minęły czasy, kiedy celowałeś tylko swoją bronią w kierunku swoich wrogów i płonęli; jeśli chcesz coś uderzyć, będziesz musiał ostrożnie wycelować broń. To nie jest takie proste, jak się wydaje, ponieważ interfejs Quake dzieli rangę ze standardowym zestawem kontrolnym poprzednich tytułów oprogramowania id. Nowy system wymaga przyzwyczajenia się, ale po nauce zapewnia niezrównany poziom kontroli.
Mysz z trzema przyciskami jest prawie koniecznością, ponieważ pozwala jednocześnie poruszać się, obracać i strzelać w dowolnym kierunku. Chociaż można grać przy użyciu klawiatury lub konsoli do gier, większość graczy odkryje, że w sytuacjach pod wodą i w trybie Deathmatch tylko mysz zapewni opanowanie zarówno środowiska, jak i niesfornych przeciwników.
Killer Weapons, Killer Effects
A mówiąc o niesfornych przeciwnikach, jest tylko jeden sposób, by sobie z nimi poradzić: gwałtownie. Quake Sports to nikczemne uzupełnienie broni – granatniki i wyrzutnie rakiet, strzelby, pistolety i pistolet do paznokci, który tak fajnie się strzela, że zabrakło mi amunicji, strzelając po ścianach. (Uwaga dla początkujących graczy: nie strzelaj do ścian i nie zabijaj amunicji, dopóki WSZYSTKIE potwory nie zginą).
Mnogość ulepszeń jest również ukryta w całej grze, a ich zbieranie może natychmiast przenieść równowagę sił zarówno w pojedynkach jednoosobowych, jak i wieloosobowych. Te przedmioty zawierają Koło Ochrony, które daje ci 666 punktów wytrzymałości, wystarczającą, by przejść z każdym z osobna; Pierścień Cieni, który czyni cię niewidzialnym (z wyjątkiem dwóch świecących gałek ocznych, których twoi wrogowie mogą zauważyć w przestrzeni); i Quake Power, prawdziwy humdinger, który radykalnie zwiększa poziom obrażeń wszystkich twoich broni (możesz otworzyć puszkę po całej rodzinie, kiedy ktoś zbierze tę ikonę).
Wszystko to jest wsparte grafiką, która sama w sobie jest niesamowita. Istoty, które wypełniają cztery światy gry i 28 poziomów, są, jak można się spodziewać, chore, pokręcone i perwersyjne. Tętnicze efekty krwawych grymasów i entropicznych bioform są spotęgowane przez animację, która jest niezwykle gładka i całkowicie przekonująca. Kiedy po raz pierwszy zostałem zaatakowany przez atakującego haka, w rzeczywistości upuściłem mysz i wycofałem się z komputera. (Druga notatka dla początkujących graczy: Nie upuszczaj myszki i nie oddalaj się od komputera, dopóki WSZYSTKIE potwory nie zginą …)
Grafika jest doskonale uzupełniona efektami dźwiękowymi i ambientowymi z ciemniejszych regionów muzycznego umysłu Trenta Reznora. Mówiąc najprościej, jest to najlepsza ścieżka dźwiękowa stworzona do gry komputerowej. Niesamowite dźwięki Reznora i niepokojąca muzyka w tle popychają mroczną i przerażającą atmosferę Quake’a do królestwa czystego zła.
Deathmatch Deluxe
Tak, „zabij i zabijaj” jest wyraźnie przesłaniem tutaj, a dzięki 28 wyważonym mapom dla wielu graczy Quake’a trudno jest się oprzeć. Spędziłem dwa dni grając przeciwko zespołowi projektowemu Quake’a w trybie Deathmatch (trzecia uwaga dla początkujących graczy: nie kręć w ogóle projektantów Quake’a w trybie Deathmatch), a doświadczenie było naprawdę niezapomniane. Projektanci Quake stworzyli środowiska Deathmatch, które nagradzają umiejętności, a nie szczęście i są wypełnione zakamarkami i innymi uroczymi miejscami do ukrycia, podczas gdy czekasz na nieświadomego przeciwnika. I jeśli samo zabicie przeciwników nie wystarcza (a dla facetów na id, to widocznie nie jest), Quake zawiera zestaw niezwykle upokarzających wiadomości śmierci – „Gracz 1 zasysa rakietę Gracza 2”, na przykład – wraz z łatwy w obsłudze system czatowy, który umożliwia dodanie kilku niestandardowych sampli.
O Quake’u można powiedzieć o wiele więcej, ale resztę zostawię do odkrycia. Hype otaczające tę grę było prawie nie do zniesienia, ale w końcu Quake zasługuje na każdy krok naprzód – i do tej pory niezweryfikowany – pochwała, którą otrzymała. Jeśli grasz w gry akcji, a nawet jeśli nie, powinieneś grać w Quake już teraz – jest tak dobra, jak gra na PC.