Battlefield 2
Będą niedowiarki i najeźdźcy, którzy twierdzą, że Battlefield 2 jest jedynie przyrostowym ulepszeniem od jego słynnych poprzedników, lub że oferuje jedynie marginalną poprawę w stosunku do popularnego modu Desert Combat do Battlefield 1942. Zignoruj ich, ponieważ nie mogą być bardziej źle. Innowacyjna i wyczekiwana kontynuacja EA i Digital Illusions jest wszystkim, czym powinna być i czymś więcej. Battlefield 2 jest ekscytującym dowodem na to, jak świetna może być gra na PC. Zapewnia niezrównaną rozgrywkę, imponujące efekty wizualne i niekończącą się rozgrywkę w jednym wyjątkowym pakiecie. Jest to zdecydowanie największa frajda z gry na PC w tym roku.
Wbrew nazwie, Battlefield 2 jest w rzeczywistości trzecią grą z serii Battlefield, a na powierzchni ściśle pasuje do formuły ustanowionej w poprzednich dwóch grach. W nim dwie drużyny po maksymalnie 32 graczy walczą o przewagę na ogromnych wirtualnych polach bitewnych, walcząc ze sobą na piechotę, w pojeździe, na morzu iw powietrzu. Tym razem jednak będziecie mieli okazję wziąć do walki współczesną broń i ekwipunek, ponieważ gra opiera się na bliskiej przyszłości, hipotetycznym konflikcie, który atakuje siły Stanów Zjednoczonych, Chin i fikcyjnego Środka. Koalicja Wschodnia w śmiertelnej walce ze sobą.
Co dziwne, Battlefield 2 jest dostarczany z jednym trybem rozgrywki, ale tryb podboju sprawił, że Battlefield jest dzisiaj. Podbój jest zasadniczo rozrastającą się grą typu king-of-the-hill z wieloma punktami kontrolnymi (podwajającymi się jako punkty odrodzenia) rozrzuconymi na mapie. Każda drużyna otrzymuje ograniczoną liczbę biletów lub odrodzeń, które można wykorzystać podczas walki o kontrolę nad tymi punktami. Zwycięzcą jest strona, która może zdobyć wszystkie punkty kontrolne i całkowicie wyeliminować drużynę przeciwną, lub zredukować bilety drużyny przeciwnej do zera. Jest to dość prosta formuła, ale przygotowuje scenę do dzikich i niezapomnianych bitew wirtualnych, które mają miejsce.
Piękno Battlefield 2 polega na tym, że podobnie jak jego poprzednicy, ma on całkowicie nieprzewidziany charakter. Jest zupełnie nieskryptowany i chaotyczny, ale w niesamowity sposób. Po prostu jest tak wiele szalonych chwil, które mogą się zdarzyć w pojedynczej grze, którą szybko tracisz. W dowolnym pojedynku możesz mieć tuzin rozpaczliwych pojedynków, niezliczone chwile, kiedy rakieta lub kula przelatuje nad twoją głową, i dumne poczucie spełnienia, kiedy ty i twój zespół pokonacie szanse i osiągniecie swój cel. Zobaczysz wyczyny śmiałej śmiałości, gdy ktoś leci helikopterem po ulicach miasta lub podbiega, by wysadzić ładunki wybuchowe na wrogim czołgu, który kosi twoich kolegów. Będziesz mógł doświadczyć piekielnego ostrzału artylerii, zobaczyć desperackie odrodzenie rannych kolegów i zostać zabitym na tuzin makabrycznych sposobów. A jednak, dzięki temu wszystkiemu, wrócisz po więcej.
Tym, co czyni Battlefield 2 lepszym od swoich poprzedników, jest jednak to, że próba zaszczepienia jakiejś metody temu szaleństwu jest znacznie większa. W grze Battlefield 2 wprowadzono wiele nowych funkcji, które znacznie ułatwiają koordynację Twoich działań. Pierwszym z nich jest nowy system Voice-over IP, co oznacza, że funkcje głosowe w czasie rzeczywistym są wbudowane w każdą kopię gry. Po prostu nie ma wymówki, aby nie zdobyć zestawu słuchawkowego i zacząć rozmawiać ze swoimi kumplami, ponieważ nawet jeśli Battlefield 2 oferuje ulepszony system komunikacji oparty na klawiaturze, nic nie przebije się mocą możliwości natychmiastowego i łatwego komunikowania się z kolegami z drużyny. System głosowy w grze Battlefield 2 jest prosty w konfiguracji i obsłudze i nie musisz już bawić się przy użyciu sprzecznych rozwiązań innych firm.
Co ważniejsze, ważny jest system głosowego czatu w Battlefield 2. Zamiast tego, że 64 graczy zasypuje jeden kanał ciągłym gadaniem i drwinami, system głosowy jest w dużym stopniu zintegrowany z koncepcją dowódcy i drużyn, które są nowymi funkcjami w grze. We wcześniejszych grach Battlefield po prostu biegałeś w ramach niezorganizowanego tłumu, z niewielką koordynacją pomiędzy graczami. Battlefield 2 rozwiązuje ten problem, pozwalając ci organizować się w zespoły, które są pod dowództwem jednego dowódcy. Innymi słowy, zespół składający się z 32 graczy może podzielić na pięć lub sześć drużyn składających się z pięciu do sześciu graczy, przy czym jeden gracz koordynuje wszystkie wysiłki jako dowódca. Zasadniczo zmienia to naturę gry, polegającej na tym, że grupa samotnych wilków biegnie dookoła, aby skoordynować zespoły bojowe pracujące razem, aby wykonać zadanie.
Oto jak to działa. Uzbrojony w widok z góry na pole bitwy w czasie rzeczywistym, a także wiele potężnych umiejętności, dowódca może mieć oko na wielki obraz. Dowódca może zeskanować pole bitwy dla sił wroga, rozmieścić drony szpiegowskie na mapie, które przesyłają dane do wszystkich członków zespołu, skrzynie z dostawami kropli powietrza, które rearmują i uzdrawiają sąsiednie jednostki, i zrzucają potężne ostrzał artyleryjski na pozycje wroga. Dowódca wydaje także rozkazy dowódcom oddziału, którzy mają za zadanie wykonanie rozkazów. Drużyna to znacznie więcej niż garstka graczy, dzięki potężnym umiejętnościom drużynowym. Ponieważ możesz odrodzić się na lidze oddziału (tak długo, jak on żyje), zdolność do stworzenia pewnego rodzaju wędrownego, samonośnego zespołu bojowego jest możliwa, szczególnie jeśli drużyna ma medyka lub dwóch, aby utrzymać drużynę na nogach . System głosowo-czatowy automatycznie filtruje całą komunikację, więc jeśli jesteś w drużynie, możesz rozmawiać tylko z innymi członkami drużyny. Liderzy oddziału mogą porozmawiać ze swoim oddziałem na jednym kanale i użyć innego kanału, aby porozumieć się z dowódcą. A dowódca może rozmawiać tylko z dowódcami oddziału. Tak więc rozkazy mają sposób na zejście w dół łańcucha dowodzenia, podczas gdy żądania idą w górę łańcucha od lidera oddziału do dowódcy (tak jak robią to w rzeczywistych siłach zbrojnych).
Kiedy ten system klika, sprawia, że Battlefield 2 jest po prostu transcendentnym doświadczeniem, jakiego nie doświadczyliśmy wcześniej. Podczas gdy inne gry zawierają pojęcia takie jak drużyny i dowódcy, żaden z nich nie połączył ich w tak świetnie zaprojektowany i wykonany sposób. Zdolność do rozmawiania tylko ze swoimi kolegami z drużyny może stworzyć rodzaj natychmiastowej osobistej koleżeństwa, nawet wtedy, gdy otoczy cię dźwięk pocisków, eksplozji i artylerii. Czasami przeklinasz medyka, mówisz kumplowi, by ukrywał cię podczas biegu przez otwartą łatę, lub szybko organizujesz improwizowany atak na wroga. W tej grze jest tak łatwo i kusząco wpaść w tryb odgrywania ról. Znaleźliśmy momenty, w których jako dowódca oddziału poprosiliśmy o pozwolenie od dowódcy, by zaatakował wrogi cel. Lub, gdy atakowaliśmy punkt kontrolny wroga, krzyczeliśmy: „Idź, idź, idź”, a oddział rzucił się w kilka chwil po tym, jak ostrzał artyleryjski złagodził cel, kurz z wybuchów jeszcze gęstych w powietrzu. Uczucie, że walczysz jako jednostka, jest po prostu wciągające i chwytliwe. W rzeczywistości, jedyną rzeczą, której brakuje, jest możliwość utrzymywania listy znajomych lub znajomych. To jest coś, czego bardzo będziesz chciał, gdy grasz ze wspaniałym zespołem i chcesz grać z nimi w przyszłych bitwach.
Można jednak zauważyć, że twoje doświadczenia z grą w Battlefield 2 są całkowicie uzależnione od natury Twoich kolegów. I tak, może to być frustrujące, jeśli znajdziesz się w drużynie, która nie organizuje się w drużyny lub nie działa razem. Ta frustracja jest podwojona, jeśli napotkasz zespół, który jest zorganizowany i skoordynowany. Dzięki potężnym narzędziom zespołu w grze dość łatwo jest pokonać cały, ale skoordynowany zespół, który pokona znacznie większą i niezorganizowaną siłę. Gra zawiera narzędzia zaprojektowane do zapoznania się z kontrolkami, ale nadal polegasz na chęci współpracy z innymi członkami zespołu. Jeśli coś, chcemy mieć jakąś opcję, która wymaga dołączenia do drużyny po wejściu do gry, a jeśli tego nie zrobisz, zostaniesz wyrzucony, ponieważ gracze, którzy grają poza systemem dowodzenia i składu pozostają poza pętla. (Gra mogłaby również korzystać z lepszego systemu automatycznego równoważenia, ponieważ zbyt wiele meczów staje się nieregularnymi sprawami, ponieważ jedna drużyna ma dwa razy więcej graczy niż druga).
Oczywiście, wystarczy garść anarchicznych zabójców drużyn, aby rzucić klucz do twojego doświadczenia. W takim przypadku możesz spróbować oddać głos na kogoś z serwera, jeśli okaże się on wystarczająco irytujący, lub serwer może uruchomić graczy, którzy zbyt często zabijają drużynę. Ponadto Battlefield 2 wprowadza pojęcie trwałej tożsamości. Kiedy logujesz się na Battlefield 2 po raz pierwszy, utworzysz unikalne konto, które będzie podążać za tobą podczas twoich internetowych przygód, śledząc swoją pozycję, statystyki i wiele więcej. Im lepiej grasz, tym wyższy poziom rangi powinieneś podnieść i ostatecznie możesz odblokować alternatywne bronie. Wyższa ranga oznacza również, że otrzymasz wyższy priorytet, aby przyjąć rolę dowódcy w meczu, więc mam nadzieję, że pozwoli to poważnym graczom przejąć kontrolę nad tak silną pozycją.
Powinniśmy zauważyć, że Battlefield 2 śledzi zadziwiającą liczbę statystyk, takich jak liczba zabójstw dokonanych przy użyciu każdej broni, ulubiony zestaw, mapa, na której gra się najbardziej, i wiele innych. Możesz także zbierać dziesiątki różnych rodzajów medali wykonując określone zadania. Medycy są nagradzani za ożywanie poległych żołnierzy, inżynierowie są nagradzani za naprawianie pojazdów i tak dalej. Zbieranie tych medali okazuje się nagrodą samą w sobie. Jednak tak bardzo, jak lubimy ten system, musimy przyznać, że główne menu gry / przeglądarka serwera, do której uzyskujesz dostęp do osobistych statystyk, czasami wydaje się niepotrzebnie zagmatwana. Przeglądarka serwera jest wolna i nieporęczna, co sprawia, że czasami jest to denerwujące, gdy próbujesz znaleźć grę. Ponieważ jest to trzecia gra Battlefield, można by się spodziewać, że projektanci zorientowaliby się, jak stworzyć przyzwoitą przeglądarkę serwerów. W międzyczasie, próba ponownego powiązania wielu różnych ustawień klawiatury może być czasem jak wyrywanie zębów, ponieważ musisz sortować różne strony, aby usunąć powiązanie z kluczem, zanim będziesz mógł powiązać go z innym poleceniem.
Jeśli nie masz ochoty bawić się z innymi ludźmi, dobrą wiadomością jest to, że brzydkie boty z Battlefields 1942 i Wietnamu są historią. W tych grach sterowane komputerowo boty były po prostu lepsze od mózgu, ale nie za dużo (dosłownie biegały w kółko przez większość czasu). Nowe boty w Battlefield 2 są względnymi Einsteinami w porównaniu ze starymi, i choć wciąż popełniają kilka głupich błędów, mogą być bezwzględnie bezwzględne i przebiegłe. Widzieliśmy, że boty robią rzeczy, które chcielibyśmy, aby gracze mogli zrobić. W jednym przypadku bot w zbiorniku faktycznie czekał na wsparcie piechoty przed wejściem do zatłoczonych granic wrogiej wioski. W innym, boty wrzuciły granaty na dach, z którego strzelaliśmy, by nas wypłoszyć. Te boty będą również realizować cele z zemstą. To ironiczne, że DICE utworzył tryb współpracy oparty na wcześniejszych grach Battlefield właśnie wtedy, gdy w końcu opracował przyzwoite roboty. Aby być uczciwym, boty mogą być zdezorientowane i podejrzewamy, że niektóre mapy mogą być zbyt skomplikowane, jeśli chodzi o ich odnajdywanie ścieżek, ponieważ mają tendencję do czynienia lepiej na mapach z mniejszą liczbą naturalnych punktów dławienia, takich jak mosty i rzeki.
Battlefield 2 jest dostarczany z 12 poziomami i choć wydaje się, że jest to niewielka liczba, to fakt, że każdy poziom ma trzy różne rozmiary, dodaje trochę różnorodności. Charakter gry może się radykalnie zmienić w zależności od wielkości mapy i liczby graczy. Małe, 16-osobowe gry na najmniejszej mapie oferują atmosferę przypominającą Counter-Strike, z ograniczoną liczbą punktów kontrolnych i kilkoma pojazdami. Mapy 32- i 64-osobowe są wręcz olbrzymie w stosunku do nich i oferują dużo miejsca do manewrowania. Sam projekt poziomów ewoluował całkiem sporo w porównaniu do wcześniejszych gier, ponieważ projektanci wyeliminowali ogromne odległości dzielące punkty kontrolne. Te nowe poziomy stanowią interesującą mieszankę różnych ustawień, w tym miast, gór, dolin i bagien. Są również pełne różnych, specyficznych obszarów, takich jak wsie, hotele, tereny budowlane, rafinerie ropy naftowej i wiele innych.
Istnieje siedem różnych zestawów, lub w zasadzie typów klas postaci, do grania tak, jak w Battlefield 2, i te zestawy są zasadniczo identyczne we wszystkich trzech narodach. Nie ma dziwnych zmian, które miały miejsce w Battlefield Vietnam, gdzie amerykański zestaw inżynierów otrzymywałby zupełnie różne rodzaje broni od zestawu inżynierów północnowietnamskich. I w przeważającej części, zestawy są dość dobrze wyważone. W tej chwili nie ma superkita (takiego jak kombinacja M-60 / LAW w Wietnamie). I chociaż będą zwolennicy za i przeciw niektórym zestawom, równowaga w całości jest znakomita od samego początku dla Battlefield 2. Na przykład, zestaw wsparcia wydaje się początkowo nieco przytłaczający, ponieważ dostaje lekki karabin maszynowy zdolny do wystrzeliwanie długich wybuchów z ogromnych magazynów, ale jest zahartowane tym, że nadaje się tylko na krótkich i średnich dystansach. Staraj się angażować kogokolwiek z dużej odległości, a oni po prostu rzucą się i snajperzą cię starannie celnymi strzałami. Zestaw snajperski, zwykle najbardziej obezwładniająca broń w tego typu grach, nie ma już funkcji jednorazowej, jednorazowej. To jednak pozbawia snajperów właściwej (i dokładnej) roli wspierania piechoty i zgłaszania lokalizacji wrogich jednostek i pojazdów.
Dla różnych zestawów istnieją określone rodzaje nożyczek. Zestaw sił specjalnych idealnie nadaje się do sadzenia plastikowych ładunków wybuchowych i niszczenia infrastruktury wroga, od mostów przez stacje radarowe, które pozwalają dowódcom wroga na przeprowadzanie skanów satelitarnych na polu bitwy. W rzeczywistości, dla celów równoważenia, jest to jedyny zestaw zdolny do skutecznego działania. Wysadź w powietrze wrogą artylerię, a dowódca wroga nie może zrzucić ostrzału artyleryjskiego na głowę twojej drużyny, dopóki broń nie zostanie naprawiona. Zestaw inżynierski może naprawić takie uszkodzenia i załatać pojazdy, a więc inżynierowie są na wagę złota. Tymczasem zestawy dla inżynierów i lekarzy są jeszcze potężniejsze niż kiedykolwiek dzięki możliwości wyświetlania wokół nich promienia obszaru, na którym się znajdują, jeśli jeżdżą w pojeździe, co jest dużą zachętą dla graczy do podjęcia ról wsparcia w gra.
Ten sam rodzaj równoważenia nożyczek z papieru skalnego jest również widoczny w pojazdach. Ogólna zasada w grze Battlefield 2 polega na tym, że każda broń ma przeciwną broń, a równowaga, po raz kolejny, jest właściwa. Można jednak twierdzić, że niektóre pojazdy mogą być silniejsze od innych, dlatego też wiele zależy od umiejętności zaangażowanych graczy. Oczywiście, wykwalifikowany gracz w helikopterze może przejąć grę, ale są odpowiedzi na tę sytuację, jeśli wiesz, jak z nich skorzystać. Na przykład, tak silne, jak czołgi i inne pojazdy, mogą być zabijane przez inne pojazdy, helikoptery, samoloty i pociski przeciwpancerne piechoty. Helikoptery mogą paść ofiarą odrzutowców lub broni przeciwlotniczej, podczas gdy same samoloty mogą paść ofiarą innych odrzutowców lub pocisków.
Wiele pojazdów to współczesne wersje tych z Battlefields 1942 i Vietnam, więc bez wątpienia będą one znane weteranom tych gier. Jest jednak kilka fajnych funkcji do zabawy. Czołgi mogą teraz rzucać granaty dymne, które mogą zrzucić cel nadlatującego pocisku. Śmigłowce i odrzutowce mogą wystrzelić pociski kierowane, pozwalając zabić wiele celów podczas jednego przejazdu. Ponownie prawdopodobnie będziesz chciał użyć joysticka do optymalnej kontroli samolotów, ale zdecydowanie warto. Wydaje się, że śmigłowce są nieco łatwiej latać niż w Wietnamie, ale zawsze warto zauważyć, że w przypadku wszystkich arcadelkowych akcji w grze sterowanie helikopterem jest nadal dość realistyczne. Kiedy opanujesz sterowanie, nie ma pośpiechu podobnego do tego, którego doświadczasz, kiedy lecisz helikopterem po drzewach, lub wyskakujesz ponad grzbietem i rozpalasz ognistą zaporę na przejeżdżającym konwoju.
Battlefield 2 jest również graficznie krokiem naprzód od swoich poprzedników. Nowy silnik graficzny jest cudowny, a jego brzmienie jest dużo płynniejsze niż wcześniejsze wersje, zwłaszcza w walce z piechotą, która w pierwszych dwóch grach była zawsze nierówna i niezręczna. To jest po prostu piękna gra ogólnie, zwłaszcza gdy wszystko wokół ciebie jest w ruchu. Czołgi i pojazdy są renderowane z zadziwiającymi szczegółami, takimi jak anteny kołyszące, podczas gdy same środowiska – z wyjątkiem nieco zepsutej trawy – są po prostu piękne. W pracy jest tak wiele drobnych detali, od wstrząsających efektów pobliskich podmuchów, które zamazują twoje widzenie, ku obłokom pyłu, które pojawiają się, gdy armaty czołgów strzelają do maleńkich fontann brudu, które kopią się, gdy rundy lądują obok ciebie. Jest tak piękny, że prawie w pewnym sensie staje się niemal bezproduktywny. Na przykład, z wyjątkiem kilku znaków drogowych, które można przewrócić i mostów, które można zniszczyć, samo środowisko jest prawie niemożliwe do zniszczenia, i czujesz, że budynki powinny się zapaść w stosy gruzów po uderzeniu artylerii w nie. Ponadto, natychmiastowe teleportowanie się do pojazdów, które są podstawą pierwszej gry, staje się coraz bardziej nie na miejscu, ponieważ seria staje się bardziej graficznie wciągająca. Prawie chcesz stworzyć animację przejściową, aby pokazać swoją postać wchodzącą i wychodzącą z fotela kierowcy (byłaby to również bardziej realistyczna). Mimo, że naszą największą troską związaną z grafiką jest ścisłe przyciąganie, które pojawia się podczas latania szybkim ruchem, ponieważ daje tylko sekundę lub dwie, aby zidentyfikować i ustawić swój cel, zanim go przekroczymy.
Battlefield 2 to także doskonałe wrażenia dźwiękowe, ponieważ nic nie przypomina słyszącego krzyku artylerii nad głowami, pęknięć różnych karabinów, pisków tankowców i dźwięku ich silników ryczących w oddali, dudnienia wirujących śmigieł helikoptera, i więcej. Jedyne, czego naprawdę brakuje, to niezapomniana muzyka z pierwszych dwóch gier, szczególnie kultowa ścieżka dźwiękowa dostarczana z Battlefield Vietnam. Aby być uczciwym, trzeba trochę EA, aby zidentyfikować podpisane utwory z niedalekiej przyszłości, ale nawet wtedy jedyną muzyką w grze są nijakie motywy azjatyckie i bliskowschodnie, których słuchasz podczas bardzo długich czasów ładowania. I tak, czasy ładowania są jednym z największych problemów, jakie mamy, ponieważ spędzisz sporo czasu, czekając na uruchomienie gry, nawet na zaawansowanych komputerach. Battlefield 2 jest również dość wymagający w dziale sprzętowym, ponieważ do jego uruchomienia potrzebna jest nowoczesna karta 3D (wszystko starsze niż dwa lata to niepewność), a także spora pamięć i nieco potężny procesor. Dobrą wiadomością jest to, że gra dobrze się skaluje w tym sprzęcie i potrafi grać z dużą dokładnością nawet na stosunkowo średnich komputerach. Jest to zdecydowanie gra warta ulepszenia, ponieważ łatwo trzyma niezliczoną ilość godzin rozgrywki, szczególnie gdy gracze przechodzą przez krzywą uczenia się i zaczynają razem pracować. Nie powinno to potrwać długo, zanim jakość meczów Battlefield zostanie podniesiona na zupełnie nowy poziom. Pomoże to również ocenić wydajność za pomocą Battlefield TV, wbudowanego systemu nagrywania, który śledzi wszystkie zdarzenia podczas meczu. Dzięki Battlefield TV możesz wrócić i zobaczyć, jakie taktyki używają najlepsi gracze, gdzie znajdują się najlepsze pozycje snajperskie i nie tylko.
Najlepszą rzeczą, jaką możemy powiedzieć o Battlefield 2, jest to, że nawet w najgorszym momencie może być tak samo zabawny jak jego znakomici poprzednicy. Jednakże, gdy doświadczysz Battlefield 2 tak, jakby to miało być grane, ze wszystkimi, którzy pracują razem i używają czatu głosowego w czasie rzeczywistym, gra szybko staje się niepodobne do niczego, co grałeś wcześniej. Kiedy gra w najlepsze, Battlefield 2 podnosi poziom gier online na zupełnie nowe szczyty. Mówiąc wprost, jest to ekscytująca i rewolucyjna gra, w którą trzeba po prostu grać, aby uwierzyć.