Tales of the Abyss
Seria gier fabularnych Tales może nie mieć w sobie nic z juggernautów, takich jak Final Fantasy czy Dragon Quest, ale z ponad tuzinem wydawnictw od ponad 10 lat, seria Namco Bandai jest z pewnością płodna. Chociaż niektóre z gier Tales są co najmniej rozczarowujące, seria wykroiła własną niszę w świecie japońskich gier RPG naśladowczych, dostarczając niezmiennie dobre historie, ciekawe postacie i dostępną mechanikę. Najnowszy wpis w serii, Tales of the Abyss, kontynuuje ten trend. Nie jest to szczególnie niezwykła gra fabularna, ale zapewni ci przyjemną rozrywkę podczas całej długiej kampanii.
Tales of the Abyss opowiada historię aroganckiego młodego amnezjalisty o nazwisku Luke fon Fabre. Okazuje się, że Luke został porwany siedem lat temu, a szok związany z tym wydarzeniem spowodował, że stracił pamięć. Od momentu powrotu został ograniczony do majątku swojej rodziny, zabroniony do opuszczenia, dopóki nie osiągnie dojrzałości. W rezultacie Luke jest rozpieszczonym, naiwnym bachorem o bardzo ograniczonych umiejętnościach społecznych. Spędza dni na treningach w sztukach walki i rozmowach ze sługami wokół rezydencji. Wszystko to dramatycznie zmienia się pewnego dnia, kiedy pojawia się kobieta imieniem Tear i próbuje zamordować mistrza Luke’a. Nie udaje się, ale w tym zamieszaniu jakoś Łzy i Luke zostają magicznie przetransportowani do innej części świata i muszą dowiedzieć się, jak wrócić do domu (i oczywiście zapobiec wojnie i uratować świat po drodze).
Na szczęście Łukasz nie musi iść sam. Jest tam mały obsad pomocnych postaci drugoplanowych, które spotkasz na swojej drodze, w tym zasmuconą księżniczkę, znakomitego szermierza, który boi się kobiet, futrzanego, małego podpalacza, który został wygnany ze swojego plemienia i nie tylko. Unikalne relacje między postaciami są rozwijane w czasie, aby nadać twojej drużynie specjalną dynamikę, którą docenisz w trakcie gry. Zamiast bycia stroną jednego kartonowego wycinku za drugim, postacie z Opowieści o Otchłani wnoszą wiele do historii i przekazują mnóstwo osobowości poprzez częste i długie przerywniki. Dialog jest dobrze napisany i zaskakująco naturalny i zabawny dla gry RPG. Większość z nich jest w pełni dźwięczna, a angielski głos jest dobrze dostarczany w większości przypadków, a nawet najgorszy z nich nie jest tak zły, jak rozpraszający lub denerwujący.
Rozgrywka nie jest zbyt daleko od wytartej ścieżki wcześniejszych gier fabularnych. Przemieszczasz się z miasta do miasta i lochu do lochów, wypełniając zadania i pokonując wrogów, aby przenieść historię. Kiedy odkrywasz loch lub przemierzasz Overworld, natkniesz się na potwory, które inicjują bitwę. Możesz wziąć do czterech postaci w walce, a trzy z nich będą kontrolowane przez sztuczną inteligencję. Sztuczna inteligencja jest konfigurowalna, więc możesz ustawić różne parametry, aby wpływać na zachowanie każdej postaci. Działa dobrze, a postacie zazwyczaj wykonują dobrą robotę po zamówieniach. Pola bitew są duże i trójwymiarowe, więc możesz biegać dookoła tyle, ile chcesz, co przydaje się, gdy musisz unikać ataków wroga.
Mechanika bitwy wydaje się na początku prosta i rzeczywiście łatwo jest zhakować i przebić się przez większość wczesnych bitew w grze. Jednak w trakcie gry do walki dodawane są niewielkie, ale znaczące warstwy głębi. W bitwie masz kilka różnych ataków, które można łączyć, tworząc kombinacje. Istnieje standardowy atak, który można zmodyfikować, naciskając lewy drążek analogowy w określonym kierunku. Każda postać może również użyć „artes”, które są specjalnymi ruchami, które zadają większe obrażenia i często mają właściwości elementarne. Przez większość czasu w bitwie będziesz łączyć ze sobą kombinacje standardowych ataków i artes, co prowadzi do wielu bezmyślnego mashowania przycisków.
W trakcie gry bitwy stają się znacznie trudniejsze i wymagają nieco więcej niż po prostu kilkakrotne naciśnięcie przycisku ataku. Aby poradzić sobie z coraz trudniejszymi wrogami, musisz zrozumieć niektóre z bardziej zniuansowanych systemów, z których niektóre nie są nawet odblokowane, dopóki nie zagrasz w grę. Pole systemu fononów jest jednym ze sposobów, w jaki możesz znacząco wpłynąć na wynik bitwy. Gdy postacie używają zdolności elementarnych, na ziemi pojawiają się kolorowe kółka. Jeśli jesteś w jednym z tych kręgów, wpłynie to na twoje własne arty, czasami całkowicie zmieniając atak. Problem polega na tym, że te okręgi fonon pozostają w ograniczonym czasie i zajmują ograniczony obszar, więc czas i pozycja są kluczowe, a są to dwie rzeczy, które mogą być trudne do pokonania w środku gorącej bitwy.
Oczywiście, najlepszym sposobem na sukces w walce jest być dobrze przygotowanym, i tu właśnie pojawia się personalizacja postaci. Możesz wyposażyć każdą postać w rdzeń, który zapewnia określone bonusy do statystyk, gdy poziom postaci jest wyższy. Na przykład jeden rdzeń może podnieść statystykę ataku fizycznego, więc jeśli wyposażisz go w głównego wojownika, z czasem stanie się on znacznie silniejszym wojownikiem. Możesz również ulepszyć swoje artes, zbierając klejnoty, które można przydzielić do różnych automatów, które poprawiają określone cechy twoich artes. Jeśli masz szczególne umiejętności, które lubisz, możesz przydzielić klejnoty, aby uczynić tę umiejętność mocniejszą lub mniej kosztowną pod względem punktów technologicznych, które są wymagane do wykonania artes. Te dodatkowe drobne poprawki do walki i rozwoju postaci dodają głębi Tales of the Abyss, ale jednocześnie nie są zbyt złożone.
Nawet dzięki tym unikalnym usprawnieniom znanego systemu walki w Opowieściach Otchłani poruszają się szybko. W rzeczywistości niektóre z wczesnych bitew w grze zabierają mniej czasu niż ładowanie. Niektóre bitwy z bossami trwają dość długo, ponieważ bossowie mają tendencję do pochłaniania tony obrażeń. Ale nawet podczas rozegranych bitew z bossami musisz myśleć i szybko reagować, ponieważ walka w tej grze nie zwalnia, dopóki jedna strona nie zostanie całkowicie wymazana.
Kiedy nie walczysz lub nie pokonujesz lochów, możesz wziąć udział w wielu innych zajęciach. Istnieje wiele questów pobocznych, które można ukończyć dla specjalnych nagród, i jest tam arena walki, w której możesz sprawdzić swoje umiejętności, a jeśli to trochę za dużo pracy, zawsze możesz po prostu odprężyć się i przygotować smaczny, zdrowy posiłek. Jakby to nie wystarczyło, abyś był zajęty, możesz także grać w Tales of the Abyss z maksymalnie czterema graczami, przy czym każdy gracz kontroluje jedną postać.
Tales of the Abyss ma urocze wzory postaci i ładnie wyglądające otoczenie, ale nie jest pozbawione szorstkich miejsc. Bohaterowie nie są zbytnio zdeformowani, ale zdecydowanie też nie są realistami. Są barwne i wyraziste, ale również nieobjęte blokami i nieokreślone. Sam świat jest ogólny, ze zwykłymi strasznymi lasami, pustynnymi pustkowiami, przepastnymi lochami i tak dalej. Kiedy znajdujesz się na mapie świata, prędkość klatek spada, co jest denerwujące, jeśli chcesz szybko dostać się gdziekolwiek. Gra brzmi trochę lepiej niż wygląda, dzięki pracy z głosem i ładnie skomponowanej muzyce towarzyszącej pozostałej części gry.
Nawet w przypadku podobnych gier fabularnych na PlayStation 2, Tales of the Abyss jest zabawnym doświadczeniem. Historia nie jest szczególnie wciągająca, ale bohaterowie są, a walka jest prosta, ale satysfakcjonująca. Fakt, że gra jest dostępna po niższej cenie detalicznej, tylko osłodzi umowę.